انتشار پرونده «تغییر چهره تهران» در یک مجله مد جهانی


 
 
الیزابت تیریوت، ناشر این مجله صریحا هدف این پرونده را نشان دادن تضادهای «فرهنگ روزمره و فرهنگ رسمی» در ایران بیان می‌کند و در این رابطه می‌گوید:«این بخش ویژه، شامل کارهای گروه طراحی زریر است که توسط عکاس شجاع و به شکلی باورنکردنی بااستعداد، “افرا پورداد” عکاسی شده و به دنیا، نمایی از پشت پرده‌ای آهنین را ارایه می‌دهد و در عین حال به شما این اجازه را می‌دهد تا تضاد‌ها و فرهنگ روزمره ایران را ببینید. ما افتخار می‌کنیم که اولین مجله‌ای هستیم که دست به چنین کاری زده است.»
 
 
این بخش ویژه که «تغییر چهره تهران»(Tehran Face-Off) نامگذاری شده است، در بازار تجریش تهران، و خانه‌ی مشهور منوچهری در کاشان عکس‌برداری شده و در تهیه‌ی آن، تیمی ده نفره شامل عکاس، مدل، طراح، آرایش‌گرها، دستیاران، و کسانی که مراقب اوضاع بودند، نقش داشتند.
 
سایت مجله مد نیز با انتشار این عکس‌ها به این نکته اشاره کرده است که «هدف این مجموعه عکس این است تا تضادهای موجود درون جامعه امروز ایران را نشان دهد. این‌که چگونه نسلی که دهه‌ی بیست خود را سپری می‌کند، در حال عقب زدن مرزهای سنت چند صد ساله است.»
 
 
به هر حال آلبوم عکس «تغییر چهره تهران» نمونه‌ایست از تلاش‌های رسانه‌های غرب و جریان داخلی آن‌ها برای پررنگ نشان دادن فرهنگ جاری مردم ایران و فرهنگ رسمی ترویج‌شده توسط حکومت، البومی که در آن دختری که از پشتوانه وجود تیمی ۱۰ نفره از گریمور و نورپرداز و عکاس و ... بهره می‌برد می‌خواهد تا در بازی رنگ‌ها و لعاب‌ها خود را نمونه‌ای از فرهنگ غالب ایران و ایرانیان نشان دهد.
 
اما فارغ از تلاش‌های غرب و شبه‌روشنفکران وطنی سوال اساسی که در این بین مطرح می‌شود این است که عموما انجام هر گونه پروژه عکاسی و یا فیلمبرداری حتی برای واحدهای خبری نیازمند صدور مجوز لازم مبادی مربوطه است. آیا طبق همین قاعده این گروه نیز مجوز عکس‌برداری فشن در دل بازار تجریش را داشته است؟ و اگر نداشته است بر چه مبنایی اکثر گروه‌هایی مستندساز و عکس‌بردار داخلی برای هرگونه تصویربرداری و عکس‌برداری در سطح شهر به مشکل برمی‌خورند و نیاز به مجوز دارند اما گروه‌های خارجی و حتی گروه‌های زیرزمینی داخلی به راحتی اقدام به هرگونه تصویربرداری و عکس‌برداری در سطح شهر می‌کنند؟(رجانیوز از مخاطبان خود بابت انتشار این تصاویر عذرخواهی می‏کند)
 
 
 
 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

انجمن اسلامی دبیرستان پسرانه معارف شهرکرد

بسم الله الرحمن الرحیم

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک:
  • مدير سايت:
  • تاريخ امروز: جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۱۲ ب.ظ
  • قدرت گرفته از بلاگ بيان