فیسبوک، آری یا خیر؟

 

فیسبوک 
به نام خدا
در برخورد با شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، چند نوع برخورد را مشاهده می کنیم. گروه اول افرادی هستند که چون علاقه شدید به عضویت در آن دارند و درصدد توجیه مسئله هستند خیلی ساده انگارانه تحلیل کرده و می گویند، چیز خاصی که نیست، مثل یک صفحه کاغذ است که انسان داخل آن مطالبی می نویسد یا نقاشی می کند و دیگران هم می توانند آنرا مشاهده کنند و از نظر این گروه این شبکه ها برای همه قابل استفاده و مفید می باشد.
گروه دوم افرادی هستند که بسیار بدبینانه برخورد می کنند و به طور مطلق آنرا نفی کرده بدون اینکه استدلال یا تحلیلی ارائه کنند و دقیقاً در جبهه مقابل گروه اول که عمدتاً جوانان هستند قرار می گیرند.
اما گروه سومی هم وجود دارند که سعی می کنند، با تحلیل و بررسی مسئله فضا را برای جوانان روشن نموده تا خود آنها به نتیجه ای منطقی، نه از سر احساس یا جو برسند. بنده اعتقاد دارم جوانان کشور ما آنقدر رشد عقلی و شعوری دارند که به راحتی تسلیم و تابع حرف حساب می شوند، لذا سعی می کنم جزء گروه سوم باشم.
امیدوارم که تا اینجای مطلب خسته نشده باشید، پس اگر آماده اید برای خواندن چند نکته قابل توجه، بسم الله.
قبل از هر چیز تذکر این مسئله را لازم می دانم که همه چیز نیاز نیست حتماً براساس ملاک حلال و حرام بودن سنجید. بلکه گاهی بعضی امور هستند که شاید حرمت نداشته باشد ولی می تواند آثار سوئی برای انسان داشته باشد مثلاً افراط کردن در دوستی و علاقه مندی که آثار زیان باری برای دو دوست می تواند داشته باشد لذا عقل
می گوید از آن پرهیز کن حتی اگر شرعاً حرام نباشد.
 
درمورد فیس بوک نیز مسئله را از دو جهت می توان بررسی کرد یکی حکم شرعی آن است که باید هر شخصی از مرجع تقلیدش سوال کند ودیگری تحلیل و آسیب شناسی مسئله است که بنده در این راستا به چند نکته اشاره می کنم:
1-   فیس بوک الان بیش از اینکه صرفاً یک صفحه باشد، یک فضا و عالَم خاص خودش را دارد با تاثیرات فرهنگی ، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی خاص خودش.
بنده تا کنون از دانش آموزان زیادی سوال کرده ام که خدا وکیلی الان فضای غالب در فیس بوک برای نوجوانان وجوانان دانش آموز یا دانشجوی کنونی چه می باشد؟ اکثریت قریب به اتفاق جواب میدهند که جو غالب (نمی گویم همه افراد بلکه جو غالب) بیشتر در بحث روابط و به اشتراک گذاشتن عکس های شخصی ( که در بسیاری از موارد حدود اخلاقی، شرعی در آن رعایت نمی شود) می باشد و کمتر ملاحظه می کنید که تعامل علمی و فرهنگی خاصی مد نظر باشد.
اگر جو غالب  خراب باشد، شما هرچند هم که به خود مطمئن باشید باید پرهیز کنید یا ...
2-   امروزه روانشناسان و کارشناسان مسائل روانی، اخلاقی با موضوعی مواجه شده اند که از آن به زندگی مجازی تعبیر می کنند.
گوگل پلاس
مشاهده شده  افرادی که زیاد در این شبکه های اجتماعی فعال هستند، کم کم تعاملشان با افراد حقیقی مثل پدر، مادر، عمو، دایی و... کم رنگ شده و ذائقه آنها دچار یک نوع انحراف در ایجاد ارتباط و تعامل می شود که این مسئله خودش نشان بروز مشکلات بسیار زیادی در زندگی فردی، اجتماعی و به ویژه زندگی مشترک آینده شخص می باشد ( که الان و در این پست فرصت بررسی و لیست کردن آنها وجود ندارد )
3-  آیا می دانید درآمد فیس بوک فقط در سالهای 2010 الی 2013 معادل چه مبلغی بوده است!؟ شما اطلاع دارید که عضویت در این سایت رایگان می باشد پس این درآمد هنگفت از چه طریقی به دست آمده است ؟!
یکی از منابع کسب درآمد فیس بوک فروش اطلاعات خصوصی افراد به سیستم های جاسوسی، سایت های مبتذل، سایت های بازاریاب و... می باشد که در تمام این موارد ورود به حیطه زندگی خصوصی افراد بدون اجازه آنها می باشد.
( ادامه مطلب در پست های  بعدی)

نظرات (۱)

  • سپیده وبسايت

    وقتی مملکتی توانایی ایجاد تفریحات و محیط های اجتماعی آزاد نداشـته باشه مردمش به شبکه های بیگانه رومیارن.

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

انجمن اسلامی دبیرستان پسرانه معارف شهرکرد

بسم الله الرحمن الرحیم

لينک هاي مفيد

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک:
  • مدير سايت:
  • تاريخ امروز: شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۳۶ ق.ظ
  • قدرت گرفته از بلاگ بيان